Banko pranešime skelbiama, kad per artimiausius penkerius metus Šiaurės Vakarų Europoje bulvių kainos turėtų palaipsniui didėti, išliks didelis jų svyravimas. Dinamiškoje bulvių rinkoje kainų kaitos pagrindinis veiksnys yra derlius. Šiaurės Vakarų Europoje išauginamas bulvių derlius, nors ir iš lėto didėjantis, negali užtikrinti tiekimo stabilumo nei greitai augančioms naujoms rinkoms, nei stipriai Europos rinkai. Bulvių tiekimo grandinės dalyviai turi persvarstyti rizikos ir grąžos balansą sureguliuodami kontrolę visoje tiekimo grandinėje arba persvarstyti verslo modelį, izoliuojant jį nuo kainų ir tiekimo.
Pasak „Rabobank“ banko analitikės Cindy van Rijswick, Šiaurės Vakarų Europos bulvių kainos yra daug nepastovesnės nei kitų maisto produktų dėl jautrios pusiausvyros tarp pasiūlos ir paklausos. Jei derlius viršija paklausą, kainos smarkai krenta, ir atvirkščiai.
Kalbant apie pasiūlą, ūkininkų pasėlių pasirinkimo sprendimus lemia daugelis veiksnių, įskaitant numatomą pelningumą, likvidumą ir dirvožemio sąlygas. Vis dėlto, svarbiausia bulvių kainos nustatymo perspektyvoje yra galimas derlius. Nors ir labai priklausomi nuo orų ir ligų protrūkių, Europos ūkininkai dar turi galimybių padidinti derlius diegdami ūkyje tiksliojo ūkininkavimo technologijas ir sodindami geresnes bulvių veisles. Per ateinančius penkerius metus Šiaurės Vakarų Europoje užaugintų bulvių paklausa ir toliau turėtų augti kartu su augančia rinkos verte, vartotojų pirkimo tendencijoms pereinant prie aukštesnės vertės produktų, pvz., tokių kaip aukščiausios klasės traškučiai. Besivystančiose rinkose stebimas didelis šaldytų bulvių produktų paklausos didėjimas, kurį labiausiai lemia greito maisto maitinimo įmonių augimas.
Be pasiūlos / paklausos balanso, bulvių kainų augimą skatina ir nuo 2005 m. vidutiniškai po 5,8 proc. didėjančios ūkių gamybos sąnaudos. Tad, suvaldyti padidėjusias ir nepastovias produkcijos kainas bulvių tiekimo grandinėje būtų galima vienu iš būdų: grandinėje sumažinant žaidėjų skaičių, padidinat tiekimo grandinės kontrolę ar pasirenkant naujas verslo modelio strategijas.
Pagal FreshPlaza ir kitus šaltinius parengė Z. Cironkienė, tel. (8-37) 397449 |