Vis daugiau mažmeninės vaisių ir daržovių prekybos įmonių siekia tiesioginių kontaktų su augintojais. Todėl didmeninės prekybos įmonės savo pozicijas grandinėje gali išlaikyti tik pasiūlydamos daugiau paslaugų arba didesnės pridėtinės vertės, išskirtinių produktų mažmeninės prekybos įmonėms.
Vaisių ir daržovių sektorius išsiskiria iš kitų žemės ūkio produktų gamybos sektorių tuo, kad labai retai rinkoje būna vaisių ir daržovių trūkumas (tik susidarius nepalankioms klimato sąlygoms dideliuose regionuose, pavyzdžiui, kaip buvo 2010 m.). Nepaisant to, vaisių ir daržovių tiekimas taps vis sudėtingesnis, nes vartotojui reikia bet kuriuo metų laiku didelės įvairovės, geros kokybės bei saugių vaisių ir daržovių.
Kai kurių Vakarų Europos valstybių mažmenininkams mažėja galimybės apsirūpinti vietoje išauginta, pageidaujamos kokybės produkcija, nes kai kuriose šalyse tiesiog nebeapsimoka auginti vaisių ir daržovių dėl žemų supirkimo kainų, griežtų aplinkos ir maisto saugos reikalavimų ar resursų (vandens, žemės) trūkumo. Kadangi daržovių gamybos apimtys auga ne Vakarų Europos šalyse, mažmenininkams tenka keisti apsirūpinimo strategijas. Mažėjant galimybėms apsirūpinti paklausia produkcija, atskiri vaisių ir daržovių tiekėjai taps strateginiais mažmeninės prekybos partneriais, galintys aprūpinti išskirtiniais, novatoriškais produktais ir tuo padidinti mažmenininko konkurencingumą rinkoje. Tokių partnerysčių jau galima rasti vaisių ir daržovių paruoštų vartojimui sektoriuje. Tiekėjai, rinkai tiekiantys patogiai paruoštus vartoti vaisių ir daržovių rinkinius, dažniausiai turi ilgalaikes sutartis su mažmeninės prekybos įmonėmis.
Keičiantis prognozuojamai prekybos įmonių apsirūpinimo strategijai, Lietuvos vaisių ir daržovių augintojai taip pat turėtų numatyti ilgalaikę ūkio strategiją ir plėtros kryptis: didinti ne tik daugiausia suvartojamų (pagrindinio asortimento) pigių daržovių ir vaisių gamybos, bet ir paslaugų apimtis bei efektyvumą, arba teikti rinkai nišinę, išskirtinę, greitai gendančią brangesnę produkciją (įskaitant ir ekologišką), kurių suvartojimas ir vartotojo reikalavimai tikėtina tik didės, tačiau pasiūla rinkoje išliks santykinai maža. Kitu atveju, mažmenininkams gali tapti patogiau vėl atsigręžti į didmeninės prekybos įmones.
Pagal Fruti Logistica 2012 forumo medžiagą parengė Z. Cironkienė, tel. (8-37) 397449 |